Stále viac zaznievajú negatívne ohlasy proti testovaniu detí, a to práve v čase, keď sa aktuálnym stáva aj Testovanie 5 pre piatakov. Táto téma nás zaujíma a týka sa aj našich kurzov, a preto sme sa v stredu 8.11.2017 zúčastnili konferencie Edumetria 2017, ktorú organizuje EXAM testing, spol. s r. o. Odborníci a odborníčky na nej hovorili o hodnotení, meraní a testovaní žiakov. Tieto diskusie a prednášky budú onedlho zverejnené na stránke Edumetria a môžete si ich pozrieť aj Vy.
Prečo vzniká negatívny pohľad na testovanie žiakov? Z pohľadu rodičov je to hlavne presvedčenie, že deti tým školy stresujú. Zo strany učiteľov je to pocit, že sú kontrolovaní zhora a výsledky Testovania sa interpretujú nesprávne – poukazuje sa hlavne na ich negatíva. My si myslíme, že aj nedostatočné povedomie rodičov, spoločnosti a budúcich pedagógov o tom, čo by sme mali z testov interpretovať, a ako ich následne použiť v prospech žiakov, prispieva k tomuto negatívnemu postoju.
Jana Kišoňová, Miška Vavrinčíková a Maru Hrdličková, z Freedu, na konferencii
Aby sa tento smer zmenil a testovanie bolo užitočné, poskytol nám Vlado Burjan vo svojej prednáške 4 odporúčania:
- Používať testy viac ako nástroj podpory učenia a menej ako nástroj kontroly škôl.
- Zlepšiť existujúce testovanie tak, aby z nich mali všetci zúčastnení väčší úžitok.
- Viac o hodnotení, testovaní čítajme, píšme, diskutujme, učme.
- Učme sa merať stále nové veci, ale zároveň sledujme a oceňujme aj to, čo merať nemožno.
Je v našich rukách, aby testovanie bolo užitočné: ak budeme používať kvalitné testy, a ich výsledky budeme využívať rozumne, bude to pre vzdelávanie prospešné.
Vo Freedu sa snažíme žiakov pripraviť na testy, či už na samotné Testovanie 9 alebo rôzne prijímačkové testy, psychicky aj vedomosťami. Žiakov na kurzoch pravidelne testujeme, na čo v školách nie je vždy dostatok času. Na každej hodine píšu krátky test, ktorý si berú domov. Učíme ich zvoliť si správnu stratégiu pri riešení testových úloh, venujeme sa zvládaniu trémy a práci s časom. Deviataci si porovnajú vedomosti s deviatakmi z iných škôl a dozvedia sa aj iné spôsoby riešenia zadaní.
Dôležité je, že výsledky testov nám pomáhajú objektívne zistiť, ako na tom žiaci reálne sú, kam sa posunuli a kam ich ešte chceme dostať. Nepoužívame ich na poukazovanie toho, čo žiaci nevedia a ani nástroj kontroly našich lektoriek. Taktiež si dávame záležať na systematickom slovnom hodnotení, rodičia od nás pravidelne dostávajú spätnú väzbu o svojich deťoch. Pretože ak sú samotné „čísla“ doplnené a vysvetlené aj „slovom“, dostane rodič najlepší obraz o schopnostiach a vedomostiach svojho dieťaťa.
Dozvedeli sme sa veľa zaujímavostí a tešíme sa na ďalší ročník Edumetria 2018, kde sú srdečne pozvaní aj samotní rodičia. A ak nebudete mať čas, rady pre Vás zistíme a spíšeme ďalšie novinky a zaujímavosti.
Hádanka na záver – čo je to za čudný graf? Veríme, že tak ako nás, aj Vás zaujme tento nápadne nepravidelný graf – výsledok maturít v Poľsku spred 4 rokov. Napíšte nám na facebook alebo mail /freedu@freedu.sk/, ak Vás zaujíma, prečo je taký. 😊
Vaše Freedu