Autorka článku: Petra Koňakovská, lektorka slovenčiny, angličtiny a nemčiny
„Keď vás táto prednáška nebude baviť, poviem vám vtip. Keď uvidím niekoho z vás zaspávať, poviem dva vtipy. A keď budem zaspávať ja, poviem tri vtipy.“
Takto uviedol Péter Medgyes prednášku na konferencii HLT.Digital: Teaching for Tomorrow, ktorej som sa zúčastnila s kolegyňou Peťou Mikulíkovou. Pán Medgyes sa v prednáške venoval analýze humoru a jeho úlohe vo vyučovaní cudzích jazykov. Úvodný sľub dodržal, a tak sa v sále každú chvíľu ozýval smiech účastníkov.
Samozrejme, konferencia sa týkala aj vážnejších tém. Najviac som sa potrebovala zamýšľať na workshope, ktorý viedla Andrea Záhumenská. V skupinových diskusiách sme sa zamýšľali na tému motivácie učiteľa. Delili sme sa s ostatnými o naše pocity zo svojej práce, o našu motiváciu pokračovať v nej a ďalej sa vzdelávať a pokúsili sme sa pozerať na seba ako učiteľa z rôznych uhlov pohľadu (Ako vidí moju prácu môj najmenej obľúbený žiak?). Tento workshop bol pre mňa veľmi prínosný, preto odporúčam aj lektorom a lektorkám vo Freedu, aby sa niekedy skúsili zamyslieť nad svojou vlastnou motiváciou učiť.
Nové nápady na svoje hodiny som nazbierala na workshopoch týkajúcich sa príbehov. Andrew Wright nám poskytol množstvo spôsobov, ako deti viesť k tomu, aby spoločne vymysleli pútavý príbeh. Teóriu sme spojili s praxou a vznikla nám tak poviedka o medvedíkovi Lucovi, ktorý sa stratil v New Yorku. Na prednáške Rose Aylettovej sme sa pozreli na rozličné stratégie, ako sa dá analyzovať text. Spoločne sme tieto tipy skúsili aplikovať na rozprávku o Popoluške – čo sa v texte nespomína? Žili naozaj šťastne až do smrti? Čo by sa stalo, keby bola Popoluška nepočujúca alebo by bola inej národnosti? A ako by príbeh prerozprával princ?
V neposlednom rade spomeniem prednášky, ktoré vyzdvihovali dôležitosť autenticity a humanistického prístupu na hodinách. Prednášajúci Mark Andrews a Julie Wallisová nám pripomenuli, že učiteľ musí byť najmä empatický a sám sebou. Je dôležité počúvať žiačky a žiakov a často si od nich pýtať spätnú väzbu. Pokiaľ deti aktivita nudí alebo hodina nejde podľa našich predstáv, nič sa nedeje – jednoducho zmeníme aktivitu alebo sa poučíme zo svojich chýb. Ak má učiteľ(ka) tieto veci na pamäti, bude sa v triede cítiť dobre on/ona aj deti.
Na záver by som chcela poďakovať jazykovej škole The Bridge, ktorá konferenciu zorganizovala a všetkých účastníkom, ktorí sa podelili o svoje inšpiratívne myšlienky.