X

Humanizmus vo vyučovaní

Autorka článku: Peťa Mikulíková, koordinátorka kurzov

Posledný februárový víkend 23. – 24. februára 2024 sa konala konferencia Teaching for Tomorrow, pod záštitou jazykovej školy The Bridge. Zúčastnilo sa jej aj naše centrum vzdelávania Freedu.

Spolu s lektorkou anglického jazyka, Peťkou, sme zažili množstvo inšpiratívnych prednášok a diskusií, vďaka ktorým sme sa opäť niečo nové naučili.

Dajú sa stromy, balóny a cibule využiť pri vzdelávaní? Jednoznačne áno, sú to veľmi efektívne nástroje podporujúce diskusiu, spoluprácu ako aj empatiu medzi študentami. Vyskúšali sme si to na vlastnej koži a keďže publikum bolo rôznorodé, krásne nás tieto metódy dokázali prepojiť.

Je tzv. živé počúvanie dobrým, dokonca lepším nástrojom ako predpripravené nahrávky?

Presvedčil nás o tom tréner s viac ako 40 ročnou učiteľskou praxou, Simon Marshall.

V neposlednom rade by som chcela spomenúť veľmi pútavú prednášku emeritného profesora Pétera Medgyesa, ktorý nám veľmi názorným spôsobom ukázal, ako môže byť humor v triede prínosný a že je tzv. „korením života“. Počas jeho prednášky sme sa všetci smiali. 😊

Rada by som tiež spomenula projekt Green Standard Schools Johnatana Dykesa a jeho spolupracovníkov, ktorý okrem iného obsahuje množstvo študijných plánov ako aj aktivít zameraných na environmentálne otázky a podporu tzv. “zeleného myslenia“.

Každá zo spomínaných metód sa dá využiť rôznorodo veľmi efektívne aj pri učení a precvičovaní gramatických javov.

Najpútavejšiu a „oči otvárajúcu“ prednášku nám doprial Thom Kiddle, ktorý je riaditeľom Norwichského inštitútu pre jazykové vzdelávanie.

Thom  nám otvoril nové dvere do systému hodnotenia a ukázal všetkým prítomným, že nie je hodnotenie ako hodnotenie…

Počas nej sme ako publikum zažili mnoho „aha momentov“. Medzi zásadné myšlienky, ktoré ma oslovili, patrili najmä tie zamerané na hodnotenie ako také. Thom spomenul, že učiteľ neustále hodnotí, nie len vedomosti, ale aj to, ako je on sám pripravený na hodine.

Podľa neho by sme ako učitelia mali prenechať časť slobody a zároveň zodpovednosti pri  hodnotení žiakom a spýtať sa ich: „Ako a kedy chcete byť hodnotení?“

Taktiež poukázal na problematiku, kedy sa z učenia stáva hodnotenie. Z videa, ktoré natočil so svojím synom, sme viacerí z prítomných pochopili, že možno nebude chyba v samotnom testovaní, ale v tom, ako učíme a potom testujeme.

Ďakujem za inšpiratívne dva dni strávené v spoločnosti všetkých tých, ktorí posúvajú vzdelávanie (nielen) cudzích jazykov vpred.

 

Petra Koňakovská:
Related Post