Milá lektorka, milý lektor,
volám sa Michaela Karaffová a rada by som Ti predstavila obsah osnov veľkého kurzu (40 hodín), ktoré vidíš pred sebou. Hneď na začiatku uvádzam, že ide o inovované osnovy určené na prijímacie skúšky na bilingválne gymnázium. Pri ich tvorbe sme vychádzali z pôvodných osnov, ktoré boli pre nás všetkých dobrým pomocníkom niekoľko rokov. K ich prerobeniu sme pristúpili hneď z niekoľkých dôvodov.
Jedným z nich bol ten, že bilingválne gymnázia majú aktuálne iné podmienky prijatia nových študentov do svojich lavíc – preferujú testy skladajúce sa z dvoch okruhov – všeobecných študijných predpokladov a všeobecných jazykových schopností. Preto bolo dôležité zakomponovať do osnov aj precvičovanie takýchto typov testov. Spolu so žiakmi by ste im mali venovať 12 hodín.
Samozrejme, nesmieme zabúdať na slovenský jazyk a literatúru, keďže ani testovanie znalostí nášho rodného jazyka úplne nevymizlo z prijímacích skúšok. A tu sa pristavíme pri druhom dôvode nutnosti inovácie pôvodných osnov – staršia verzia obsahovala častokrát učivá, ktorým sa študenti venujú až na strednej škole. A tak sme sa rozhodli radšej sústrediť na témy, ktoré by žiaci mali ovládať stopercentne, ako ich zaťažovať úplne novými vecami. Výklad učiva zo slovenského jazyka a literatúry bude pozostávať z 26 hodín. Testovanie jednotlivých tematických celkov by malo trvať 6 hodín (z toho 2 testy budú organizované online formou).
Dobrou správou je aj to, že do osnov pribudlo množstvo rád a tipov na rôzne aktivity a úlohy. Pri jednotlivých témach nájdeš i odporúčania na publikácie, kde sa nachádzajú cvičenia zamerané na danú problematiku. Taktiež si nemusíš lámať hlavu nad tvorbou testov. K dispozícii máš niekoľko testov obsahujúcich úlohy zamerané na všeobecné študijné predpoklady a všeobecné jazykové schopnosti. Navyše k osnovám sú priložené aj opakovacie testy po prebratí každého tematického celku zo slovenského jazyka a literatúry. Tieto rôzne tipy na aktivity a hotové testy môžeš brať len ako pomôcky pre Teba. Nikde nie je napísané, že musíš všetky použiť. Zámerom ich tvorby bolo to, aby sme čo najviac uľahčili prácu našich lektoriek a lektorov. Taktiež ani obsahové náplne jednotlivých hodín nie sú záväzné, môžeš ich vnímať iba orientačne.
Na záver Ti ešte prajem, aby Ťa vedenie tohto kurzu bavilo a napĺňalo. Nech Tvoje hodiny sprevádzajú pozitívne reakcie a úsmevy Tvojich žiakov. 😊
PS: Všetky potrebné informácie, ktoré neboli spomenuté v tomto úvode, nájdeš podrobne opísané v samotných osnovách
Deti, ktoré absolvovali program na školách, odpovedali na otázku, “Čo ste sa naučili v rámci programu?”:
„Ja si myslím, že sme sa aspoň naučili, ako to vo svete dospelých ľudí chodí, že nemôžeme si robiť, čo chceme, že namaľujeme na cestu nejaké čiary a to bude všetko, ale museli sme sa naučiť písať listy, oslovovať ľudí, zháňať financie. Jedna z hlavných vecí, čo sme sa naučili je komunikovať s úradmi.“
„Oni nás naučili veriť v svoj cieľ a dokázať ľuďom aj sami sebe, že vieme urobiť svoje nápady.“
„Naučila som sa lepšie komunikovať s ľuďmi. Lebo ja som sa nejakých ľudí aj – bála. Keď vidím nejakého človeka, ja sa aj tak – hanbím aj pozdraviť, ale teraz sa už vôbec nehanbím som sa to už naučila.“
„Že dôležité je nevzdávať sa aj keď nám niekto povie, že napr. to nevyjde alebo nám to zničia, tak že treba ísť ďalej a keby to zničili, tak skúsiť to nanovo premaľovať.“
„Že sa nám to podarilo, že sme to uskutočnili, že je to možné.“
„Že môžeme zlepšiť naše prostredie a že za to môžeme byť hrdí.“