Blog
5 aktivít, ktoré nesmú na našich školeniach lektorov chýbať
- september 9, 2017
- Posted by: janka
- Kategória: Ako učíme Zo života Freedu

Vo Freedu pravidelne organizujeme školenia pre naše lektorky a lektorov. V apríli sme pripravili ďalšie, zamerané hlavne na prax a budovanie vzťahov. Stretlo sa 21 lektoriek a 3 lektori a počas dvoch dní vytvorili perfektnú atmosféru.
Aké aktivity sme pre nich pripravili?
1. Icebreaker
Na úvod nesmie chýbať lámanie ľadov. Všetci dostali ten istý hárok papiera, do ktorého mali doplniť info od ostatných: napr. kto hrá na hudobný nástroj, kto má doma psa, kto u nás neučí deviatakov, kto má zelené oči, atď. Kto mal prvý vyplnenú každú položku, získal sladkú odmenu. 🙂
“ Najzaujímavejšia bola 1. časť – Icebreaker, kde sme sa spoznávali pomocou otázok. Pripomínalo mi to „speed dating“ :D“ (Diana)
Icebreaker splnil svoj účel, ľady sa polámali a mohli sme sa rovno pustiť do ďalšej aktivity.
2. Fact or fiction
Na Freedu hodinách sa stále niečo deje. Dozvedeli sme sa rôzne veci – napríklad ako sa na matematike cvičí gymnastika, dostávajú sa darčeky od žiakov, a nie len vecné dary ako lízatká, ale aj namaľované obrázky, či hra na husliach 🙂
„Ako najzábavnejšia mi prišla aktivita s rozprávaním svojich najkrajších a najhorších zážitkov. Bolo zaujímavé počúvať zážitky iných a taktiež ich vymyslené verzie príbehov.“ (Sabína)
3. Thinking out of the box
Najviac sme sa od seba naučili pri práci v tímoch. Riešili sme problémové situácie, ktoré sa na doučovaní občas vyskytnú a s ktorými si lektorky nevedia rady. Riešili sme, ako motivovať žiakov, keď strácajú pozornosť, alebo sme si vymieňali rôzne fígle ako na neposedných žiakov. Tiež sme si navzájom poradili ako správne zapojiť celú skupinku detí, či ako využiť súťaživosť detí k väčšej aktivite.
Pri aktivite „thinking out of the box“ som sa dozvedela o výmene rolí medzi učiteľom a žiakom. Môže to byť zaujímavá hodina, určite to niekedy vyskúšam 🙂 Ostatným som odovzdala svoje skúsenosti, ako si vybudovať autoritu a dobrý vzťah s deťmi. (Maťa Chraščová)
4. Video z www.TED.com
Tento portál máme radi a na každom našom školení si pustíme aspoň jedno inšpiratívne video. Tentoraz nám učiteľka a skvelá rečníčka Rita Pierson v 7 minútach porozprávala, aké dôležité je budovať si so žiakmi vzťah a že každé dieťa potrebuje mať svoj obľúbený vzor. „Deti sa neučia od tých, ktorých nemajú rady.“ Pani Rita zožala potlesk aj u nás vo Freedu. (Video na http://bit.ly/1gZHxtG)
5. V koži dysgrafika a ďalších dys…
Vo Freedu doučujeme aj deti s poruchami učenia a správania, preto sme poslednú aktivitu venovali práve im. Vyskúšali sme si, aké je to byť v koži dyslektika a dysgrafika – čítaním a prepisovaním textu, ktorý vyzeral tak, ako ho vidia ľudia s týmito poruchami. Zažiť na vlastnej koži pocity neúspechu, strachu či bezmocnosti je nepríjemný zážitok, ktorý si človek ešte dlho pamätá. Táto aktivita nás opäť posunula ďalej v komunikácii a práci s deťmi s poruchami učenia.
„Páčilo sa mi vžiť sa do kože dieťaťa, ktoré má problém s písaním a čítaním. Nikdy som sa na to pred tým tak nepozerala a nevedela som, ako sa môžu naozaj cítiť.“ (Lívia)
Celý teambuilding sa podľa nás super vydaril, spoznali sme sa medzi sebou, pracovali sme ako tím. Už sa tešíme na ďalšie stretnutia a nápady, aby sa vo Freedu naše lektorky aj žiaci cítili čo najpohodovejšie. 🙂
A čo sa lektorkám/om najviac páčilo?
„Hlavne som dostal novú motiváciu a obrovskú chuť učiť :). Povzbudilo ma to a dodalo energiu a optimizmus.“ (Oliver)
„Dnes som sa naozaj nenudila, možno len cez 10 min. prestávku. 😉 Z každej časti som si odniesla niečo.“ (Lívia)
A čo im na školení chýbalo? Viac mužských kolegov.
Dávame si záväzok tento malý nedostatok odstrániť 🙂
Naši lektori Jarier a Oliver.