X

Workshop Úspešný štart vo Freedu

Posledné dva týždne sa u nás vo Freedu na Račianskej konal workshop Úspešný štart vo Freedu pre našich nových a „staronových“ lektorov. Dokopy sme zorganizovali štyri stretnutia a všetky sa niesli vo veľmi príjemnej atmosfére plnej nápadov a zaujímavých postrehov našich lektorov. Každý sa aktívne zapájal, delil o svoje doterajšie skúsenosti a mal nám čo do stretnutia priniesť. V skupinách boli totiž aj lektori, ktorých ešte len čakal ich prvý kurz. Pre nich tieto stretnutia boli o to viac užitočné a prínosné.

Na úvod sme sa trošku “zahrali” a potom sa pustili do práce.
Prvou témou, ktorej sme sa venovali, bol práve vzťah lektora a žiaka a jeho dôležitosť. Na začiatok sme sa debatovali o tom, aký by lektor a hodiny s ním mal byť a naopak, aký by sa im nepáčil, aký by nemal byť. Všetky skupiny sa zhodli v tom, že správny lektor má byť empatický, pripravený, dôsledný, odborný, ale do takej miery, aby žiakom vedel jednoducho podať učivo a tiež vtipný a trpezlivý.

Tiež sme si ukázala zaujímavé video z edukačného portálu TED, prejav od americkej učiteľky Rity Pearson, v ktorom dokonale a pútavo vyzdvihuje význam vzťahu lektora či učiteľa so žiakom a potrebu jeho rozvíjania. Lektorov táto časť veľmi oslovila https://www.youtube.com/watch?v=SFnMTHhKdkw.

Po krátkej prestávke sme prešli na ďalšiu časť workshopu, a to štruktúra hodiny. Najskôr sme si však (aj pre nových lektorov) ujasnili, aké 3 základné typy kurzov vo Freedu ponúkame (prijímačkové kurzy, doučovanie do školy a jazykové kurzy) a potom sme už prešli k samotnej úlohe. Lektori mali prostredníctvom nastrihaných papierikov, predstavujúcich jednotlivé aktivity na hodine, chronologicky zostaviť štruktúru jednej hodiny v rámci kurzu. Táto aktivita a celkové zostavenie štruktúry hodiny v rámci jednotlivých kurzov lektorom značne pomohla a ozrejmila, ako ich hodiny môžu a majú vyzerať tak, aby boli plnohodnotne vedené a odučené.

Poslednou časťou workshopu boli metódy a hry, ktoré lektori do svojich hodín môžu zapájať. Spomenuli sme si často využívané metódy ako brainstorming, brainwriting, diskusia či inscenačné metódy (veľké využitie napr. v literatúre). Každá dvojica si naštudovala jednu metódu a vybrala konkrétne učivo, ktoré by pomocou tejto metódy učila.
V tejto časti sme sa debatovali aj o tom, aké metódy už využívajú na svojich hodinách, čo zvažujú, že zapoja do kurzov, ale tiež, aké aktivity ich samotných bavili ešte v škole. Bolo zaujímavé uvedomovať si, ako dokáže zanietenie učiteľa zo základnej či strednej školy pre daný predmet „zapáliť“ túto iskru v žiakoch a primäť ich k tomu, že neskôr chcú sami tento predmet učiť a venovať sa mu. Práve emócie zanechávajú v žiakoch stopu a dokážu si ich dlho pamätať, preto som aj našim lektorom zdôrazňovala, aké dôležité je, aby prostredníctvom hier, aktivít, uvoľnenia a smiechu vyvolali v ich žiakoch nadšenie a tešili sa na ich ďalšie spoločné stretnutia.

Lektorom som tiež priblížila internetové aplikácie, ktoré môžu zapojiť do svojich hodín, a tak ozvláštniť ich priebeh. Najviac ich zaujala aplikácia Kahoot!, ktorú ešte nepoužili a väčšina z nich ani nepoznala. Aj prostredníctvom takejto kvízovej aplikácie môžu lektori inak zaujať žiakov, pobaviť sa navzájom či inou formou preskúšať alebo pretestovať.

Celkovo naše stretnutia vnímam ako hodnotne a príjemne strávený čas. Lektori sa dozvedeli rozličné informácie, ako ešte možno zlepšiť ich štýl učenia, ako si budovať vzťah so svojimi žiakmi, spoznali sa ako kolegovia navzájom a odovzdali si cenné rady a skúsenosti, ktoré sú prínosom pre každého z nich. Mňa osobne tieto workshopy len utvrdili v tom, akých šikovných a zanietených lektorov v našom Freedu máme. Je radosť s nimi pracovať a viesť ich.


Autorka článku: Dominika Ďurišová, koordinátorka kurzov pobočky: Račianska 80 a Polus (Empire škola). Jej vášňou je tanec a má rada zvieratá a prírodu.

Lucia Kopčanová:
Related Post