X

Ako naučiť deti zvládať stres a pracovať s časom?

Ani sme sa nenazdali a ďalší školský rok je tu a spolu s ním, ruka v ruke, čaká žiakov Testovanie 9 alebo prijímacie pohovory na gymnázia. September je obdobím kedy do Freedu prúdia prihlášky na prípravné kurzy a rodičov sa pýtame na ich očakávania od kurzu. Odpovede sú veľmi podobné – aby dieťa zvládlo prijímačky je samozrejmosťou. Hneď za tým nasledujú prosby, aby sme ich naučili zvládnuť stres a pracovať s časom. “Lebo v škole sa to nerobí.” Neraz od rodičov počúvame ako ich dieťa učivu rozumie, ale pri písomke je pod tlakom, zmätkuje a výsledkom je zlá známka. 
Myslíme si, že zvládnuť tieto dve veci je rovnako dôležité ako získavanie vedomostí a navzájom spolu súvisí. Okrem toho, že sa na zvládanie stresu a prácu s časom zameriavame v našich prípravných kurzoch,  rozhodli sme sa spolu s našimi lektormi zhrnúť to podstatné do blogu. Aby každý rodič mal možnosť pomôcť svojmu dieťaťu. 🙂 Tak poďme na to!


STRES

Všetci veľmi dobre vieme čo dokáže stres ak ho nemáme pod kontrolou. Nehovoriac o deťoch, ktoré emóciám a pocitom až tak nerozumejú a často ich pohltia.
Prvým dôležitým momentom v spracovávaní stresu je presvedčenie žiaka, že stresujúcu skúšku zvládne. Ak žiak uverí v svoju schopnosť úspešne skúšku absolvovať, nadobudne potrebné sebavedomie a učenie hneď pôjde ľahšie.

Ďalším krokom je systematická príprava. Žiak, ktorý sa pripravuje na skúšku v logickej nadväznosti látky, nájde prepojenie medzi jednotlivými učivami, čím získa prirodzený prehľad o učive. Touto cestou žiak získava komplexnú vedomosť o učive, dokáže medzi jednotlivými témami hľadať súvislosti a využívať vzájomnú prepojenosť učív.

Podstatnou zložkou prípravy je uvedomenie si konkrétnych žiackych chýb (napr. nepozornosť, nesprávna interpretácia zadaní, príliš pomalé riešenie). Každý žiak má vlastné slabé miesto, preto je treba odhaliť a pomenovať základné problémy. Ak sa naučíme tieto nedostatky riešiť, prípravou ich možno eliminovať a stres ďalej nastupuje minimálne.

 

ČAS

Inou dôležitou časťou prípravy je opakovanie. Keďže testové úlohy sú často kombináciou rôznych zadaní, skutočne pripravený žiak musí získať schopnosť riešiť rôzne úlohy v relatívne krátkom čase. Túto schopnosť získava opakovaním a poctivou prípravou.

Posledným odporúčaním je známa veta: „Ak nevieš, preskoč to a potom sa k tomu vrátiš“. V tejto vete sa skrýva tajomstvo úspechu. Žiak sa opäť dostane medzi úlohy, ktoré riešiť vie a získa stratené sebavedomie. Tiež si musí uvedomiť, že riešením niekoľkých, pre neho jednoduchších, úloh získa lepšie skóre, než by sa trápil nad jednou ťažkou úlohou. Keď dieťa vyrieši všetky jednoduché zadania, môže sa vrátiť k tým náročnejším.

Tak si to ešte zhrňme:

a) Presvedčiť dieťa, že skúšku zvládne
b) Systematická príprava
c) Pomenovať chyby a slabé miesta
d) Opakovanie učiva

 

Nakoniec možno povedať, že najlepšou cestou ako bojovať so stresom je cieľavedomá príprava a zameranie sa na riešenie konkrétnych chýb u žiakov. V tejto situácií je hlavnou úlohou rodičov deti podporovať, pozitívne motivovať a vo vhodnej miere pripravovať na dôležitosť blížiacej sa skúšky.

Ak sa kvôli práci a všetkým povinnostiam nestíhate venovať doučovaniu vašich detí, ako by ste chceli alebo deti potrebovali. Neváhajte kontaktovať, niektorú z našich koordinátoriek odteraz doučujeme aj online.

Váš Freedu tím a naši lektori

 

Lucia Kopčanová:
Related Post