X

Tipy od mamy Zuzky, ako pomôcť s prípravou na prijímačky

V tomto blogu sa dozviete ako pani Zuzana pomohla svojmu synovi dostať sa na vytúžené gymnázium a tiež vám prezradí čo je najdôležitejšou súčasťou prípravy a rodičia na ňu veľakrát zabúdajú. Freedu pani Zuzane pomohlo s praktickou časťou prípravy v rámci kurzu, materiálov a veľkého množstva testov. Ona sama synovi pomáhala s rozvrhnutím času, vytvorením priestoru na nerušené učenie sa.

Chceli by sme poďakovať  Vám i Vašim lektorom za prípravu na prijímačky na gymnáziá. Marek mal podané 4 prihlášky: na 4-ročné štúdium na Gymnázium Jura Hronca a na 1. súkromné gymnázium Bajkalská – a na 5-ročné bilingválne anglické štúdium na Gymnázium Metodova a Gymnázium Jura Hronca. Bol prijatý na všetky, s vynikajúcimi výsledkami. Na GJH 4-ročné štúdium nemusel ísť písať ani prijímacie skúšky/testy – lebo napísal Testovanie zo SJL aj MAT nad 90%.

Toto je začiatok emailu, ktorý sme dostali mail od mamy Mareka, pani Zuzany. Okrem výsledkov prijímacích skúšok sa s nami podelila o niekoľko užitočných rád a tipov ako zvládnuť prípravu na príjímačky, nezblázniť sa z toho a dôjsť až do úspešného konca.

Pani Zuzana pokladá za dôležité tieto oblasti:

  1. Kurz vo Freedu

    S priebehom kurzu sme boli veľmi spokojní. Zvolili sme “veľké kurzy” – so začiatkom od októbra – pre oba predmety – matematika aj slovenčina – pre deviatakov. Veľkou výhodou bola dlhšia časová príprava –  za 7 mesiacov prešli učivo do všetkých detailov, napísali množstvo cvičných testov k Testovaniu 9 aj “na nečisto” prijímačkových testov z rôznych gymnázií.

    My sme zvolili online kurzykvôli pohodliu učenia sa z domova – a syn sa mohol na hodinu pripojiť kdekoľvek podvečer bol – či doma, u starej mamy… Tiež sme chceli ušetriť čas a “sily” dieťaťa – potrebné na presuny mhd po vyučovaní poobede do centra vzdelávania – a podvečerné návraty z kurzov domov. Super lektorka bola Žanetka na slovenčine a Ondrej – matematika. Úplne top obaja. Každý iný typ osobnosti aj lektora – ale každý svojím spôsobom perfektný profík. Za najväčšiu výhodu však považujem prehľadne pripravené materiály a neobmedzený prístup k EXAMINO – moderná aplikácia pre zábavné učenie – kde sme prešli naozaj stovky a stovky úloh a testov – popri tom učive, čo bolo obsahom hodín kurzu. Testy a cvičenia som mu vytlačila pred hodinou. A rovno na hodine si syn do nich písal riešenia aj postupy, svoje poznámky… Bola to aj pre mňa spätná väzba, že na hodine pracoval – a nielen že si to tam “odsedel”, prípadne hral pod stolom na mobile hru. Čo som považovala za nedostatky kurzov – tlmočila som priebežne počas kurzov a vždy sa to promptne vyriešilo 🙂

  2. Motivácia dieťaťa

    Objektívne však musím povedať – Marek sa dostal na všetky školy tvrdou prácou a učením – počas celého školského roka a silnou osobnou motiváciou. Nie je to len zásluhou toho, že si “odsedel” 2x týždenne pred počítačom kurz z Freedu. Freedu kurzy dali nejaký “rámec” – systém ako na to, materiály a lektorov, ktorých sa mohol opýtať, atď. Plus získal návyk na dlhodobú pravidelnú systematickú prípravu, ako pracovať s testami, zautomatizoval si typy otázok a ako ich riešiť. Čo bol dôležitý základ – ale nie všetko. Tieto decká – mám 2 synov (14 a 15) – sú v tomto veku ešte stále tak, že ich do povinností treba tlačiť, kontrolovať – síce narástli, už sú o hlavu vyšší ako rodičia, ale od 100% zodpovednosti a samostatnosti ešte majú ďaleko. Okrem toho nimi hádže puberta – a všetko iné budú robiť radšej než sedieť pri učebniciach. Mobily, tiktok, playstation, netflix… Takže viem, že ak by som to nechala len na nich samých – tak to dopadne všelijako.

  3. Kontrola a spolupráca od rodiča

    Ja ako rodič som dôsledne cez víkendy kontrolovala, či má urobené domáce úlohy, ktoré dostali, koľko testov vypracoval tento týždeň, a či by mohol ešte viac. 🙂 Učil sa aj vo voľnom čase, cez zimné či jarné prázdniny, testy, testy, examino, examino. Všetky koníčky išli tento školský rok bokom, bohužiaľ. Naozaj tvrdá usilovná práca. Takže, čo je popri kurze nesmierne dôležité – je silná vnútorná motivácia dieťaťa a tiež podpora a spolupráca doma – zo strany rodiča. Presne ako píšete – ono je to celé trošku zložitejšie, než si mnohí myslia. Poznám rodičov, čo si myslia, že zaplatia dieťaťu kurz – a automaticky presunú všetku zodpovednosť (vrátane výsledkov žiaka na prijímačkách) – na lektorov, resp. centrum vzdelávania. Dieťa “odložia” 2 x týždenne na podvečer na doučko – však sme si zaplatili – nech ho teda pripravia… A potom sú zaskočení, že prečo sa na školu nedostalo…My sme témou prijímačiek na strednú školu žili teraz celá rodina takmer rok. Mnohé veci som si uvedomila až na vlastnej skúsenosti.

V každom prípade však ten trojuholníkA) kvalitná príprava počas kurzu (ideálne veľkého, nie stredného a už vôbec nie malého) – B) silne motivovaný a usilovný žiakC) dôsledný rodič = kontrolór, supervízor – je absolútny základ. Možno by sme tam ešte vedeli dať aj štvrtý bod – dobrá základná škola. Naši chlapci chodili na výbornú základnú školu (SZŠ Bajkalská) – a mali vynikajúcich učiteľov na všetkých predmetoch – Marek bol na Testovanie 9 skvele pripravený aj zo strany ZŠ.

Plus obaja chalani robili všelijaké olympiády (ale len predmety čo ich bavia). Tam získali tiež nejaké body – plus na každom nejakom kole olympiády si viac osvojovali prácu s testami, že sa konali na iných školách, v cudzích triedach, ako sa postupne zbaviť trémy, sústrediť sa na výkon v hocijakom prostredí.

Možno by sme vedeli dať rodičom budúcich uchádzačov celý systém tipov – ako zvýšiť šance dostať sa na školy :)))

  • Ak nie sú na 2. stupni ZŠ spokojní so ZŠ – nech skúsia prestúpiť na inú.
  • Nech podporujú deti zúčastňovať sa na predmetových olympiádach, súťažiach, MAKS… hocičo čo ich baví.
  • Nech deti bojujú za každú nerozhodnú známku na vysvedčení, každý bod môže neskôr zavážiť.
  • Nech čítajú, rozvíjajú si slovnú zásobu a vyjadrovanie.
  • Nech sa zaujímajú o históriu, dianie okolo seba v spoločnosti, nech sledujú správy… (Bola toho roku otázka – Ktorá z uvedených osôb do skupiny nepatrí: Z. Čaputová, R. Schuster, I. Radičová, I. Gašparovič? – Moji vedeli 🙂 – ale viete koľkí kamaráti po teste prezradili, že nevedeli…)
  • A bohužiaľ, treba sa naozaj pripraviť na to, že deti budú mať v tom roku prípravy menej času na koníčky, voľný čas – ale všetko sa dá vydržať.
Lucia Kopčanová:
Related Post